La logopèdia engloba la prevenció, diagnòstic i intervenció en diferents trastorns del llenguatge, parla i veu. Dins del llenguatge el logopeda intervé en la millora de l'expressió oral, l'expressió escrita i la comunicació.
D'altra banda, un dels problemes més freqüents són les dificultats en la lectoescriptura. Lectura i escriptura són dos aprenentatges difícils i en els quals estan en funcionament moltes capacitats cognitives que no sempre es desenvolupen al mateix temps en totes les persones i que si no estan ben cimentades i el procés acadèmic va a major velocitat que el procés maduratiu de l'infant, poden tenir conseqüències desmotivadores que es reflectiran en dificultats en el desenvolupament escolar que en la majoria dels casos provoquen canvis emocionals i de conducta com una baixa autoestima, frustració, inseguretat, etc.
Existeixen diferents trastorns de l'aprenentatge derivats de les dificultats en la lectoescriptura com són la temuda dislèxia (que a tots ens sona i que moltes persones brillants acadèmicament tenen), disgrafia o disortografia, etc. Però aquestes dificultats a més poden ser conseqüència d'altres trastorns atencionals amb o sense hiperactivitat (TDA, TDAH) o trastorns específics del llenguatge (TEL).
Per aquest motiu és important un bon diagnòstic i acudir a professionals com els logopedes al primer símptoma de sospita. No s'hauria d'esperar al fracàs, majoritàriament és l'escola qui deriva aquests casos ja que és en l'edat escolar quan s'observa l'evolució en l'aprenentatge del nen i es detecta la dificultat però com a pares també s'ha d'estar atent a les senyals.
En aquest sentit una intervenció logopèdica primerenca farà que el resultat sigui més exitós i es pugui assentar un aprenentatge sòlid. El professional logopeda en la intervenció setmanal, anirà dotant l'infant d'estratègies i recursos necessaris per a cada etapa del desenvolupament. A més les intervencions logopèdiques han de fer-se juntament amb la coordinació de l'escola i la col·laboració de la família.
Amb la qual cosa acudir a un professional és clau perquè l'infant sàpiga compensar aquestes dificultats, però el més important és que els infants tinguin motivació, s'ha d'evitar la frustració i el rebuig total, per la qual cosa el seu abordatge ha de realitzar-se de manera natural, dinàmica i divertida és essencial per afavorir el camí cap a l'aprenentatge.